Saturday, March 20, 2010

Homosexuali Celebri: 7. Alexandru Macedon si Hefestion

Homosexuali Celebri: 7. Alexandru Macedon si Hefestion, de Anton CONSTANTINESCU

(Material propus pentru publicare la data de: 14-02-2010)


Alexandru cel Mare, sau Alexandru Macedon, (Megas Alexandros in greaca) este poate unul din putinele personaje istorice in privinta caruia istoricii sunt unanimi cand spun ca este cel mai vestit conducator de osti al lumii. Intr-un fel se poate spune ca prin cuceririle lui el a accelerat istoria.

El incheie o perioada istorica si deschide alta; lumea de dupa moartea lui nu va mai semana cu ceea ce l-a precedat, datorita schimbarilor ireversibile pe care el le-a initiat.

Dupa el, antichitatea greaca intra in alta etapa istorica: elenismul.

Dar ce fel de om a fost el? Si ce s-ar putea spune nou la acest capitol?

1. "Inventarea" homosexualitatii propriu-zise

Am vazut in articolele precedente ca "homosexualitatea" greceasca de pana la Alexandru era de natura institutionala, cu reguli precise. Erotismul masculin era pus la lucru in antichitate. Intr-adevar, pederastia si legile ei stabilite mai intai in insula Creta si apoi la Atena, de catre Solon, si Sparta, de catre Lycurg, reprezentau o homosexualitate speciala, cu rol social mai ales in domeniul educatiei, dar nu numai. Pulsiunile sexuale masculine erau puse in slujba intereselor cetatilor grecesti care coincideau totusi, in acelasi timp, si cu sensul evolutiei stiintelor si artelor, fiind si o garantie a controlului cresterii populatiei. In perioada de activitate sexuala maxima a acestora, barbatii practic nu puteau avea copii, desi nu se abtineau de la sex! Doar ca era sex cu tinerii, de obicei in pozitie inter-crurala, asa cum este portretizat pe vasele de lut smaltuit aflate la diversele muzee ale lumii, de la Metropolitan Museum din New York la muzeele din Dresda si Berlin. Doar ca uneori aceste vase smaltzuite sunt ascunse in pozitii speciale, ca la Metropolitan Museum, ca sa nu le vada "The religious Right", ca ei nu suporta adevarul!

In filmul francez "La cage aux folles", artistii francezi reusesc o comedie excelenta in care unul din personaje vine in graba mare cu polonicul plin ca sa toarne sos pe farfuriile cu asemenea imagini, avute de un cuplu homosexual, ca sa nu contrarieze pe tatal homofob al logodnicei fiului "lor", cand acesta (tatal) isi pune in sfarsit ochelarii!

Intr-adevar din antichitatea antichitatii, in insula Creta, scopul de reglare a populatiei era stabilit prin lege. Natalitatea umana, lasata in voia sa, ar fi condus in mod sigur la suprapopularea insulei intr-un timp foarte scurt, astfel incat separarea actului de procreatie de satisfacerea impulsurilor sexuale a parut a fi de la inceput o necesitate. Ca vrem sau nu, aceasta separare este si azi o necesitate. Omenirea nu se poate inmulti in acelasi ritm sustinut ca si pana acum la nesfarsit. E greu sa ne imaginam cum ar fi putut rezolva societatea cretana problema alocarii resurselor naturale in cazul respectiv, insula Creta fiind totusi modesta ca bogatii si intindere. Societatea cretana era incapabila de expeditii de jaf si anexare a altor teritorii si nici nu avea zei cu o traditie razboinica, care sa le fagaduiasca alte teritorii, apartinand vecinilor, la fel ca in cazul altor popoare. Ramane totusi neclar modul in care s-a ajuns la aceasta solutie despre care stim ca a fost si este crunt blamata mai tarziu de religiile abrahamice. Ulterior intreaga lume greaca a urmat aceasta traditie.

Sa nu uitam ca in biserici, mai ales in cele ortodoxe, chiar si azi putem auzi preotii cantand "Domnul Savaot", fara sa stie ca ei il preamaresc pe "zeul ostirilor lui Israel"! Ma intreb: ce s-ar intampla daca si preotimea ortodoxa ar fi culta? Ar mai canta preotii ode pentru armata...israeliana? Glumesc. Stiu ca ar canta in continuare! Preotii ortodocsi nu pot fi culti, pentru ca altfel nu ar mai fi, evident, preoti, cu toata "filocalia" lor neogreaca! Desi acum sunt mai modest si cred ca orice societate are nevoie si de minciuni si ipocrizie ca sa supravietuiasca. Inclusiv cea greaca din antichitate.

Dar in atmosfera traditiilor antice grecesti, a aparut acest personaj de mit care avea sa schimbe multe realitati. Alexandru poate fi considerat ca fiind primul homosexual al lumii in sensul modern al acestui cuvant. Pentru ca el a fost primul caz cunoscut in istorie care sa fi format un cuplu cu un iubit (Hefestion) de aceeasi varsta cu el. Rolul social al unei asemenea noi realitati nu era inca cunoscut pe atunci. Homosexualitatea de tip modern nu avea un rol social bine stabilit, dar a fost probabil singura stare care il satisfacea pe Alexandru pe deplin. Putem spune ca din cauza unor imprejurari istorice adverse, nici azi nu e clar ce rol social poate avea homosexualitatea in societate, intrucat evolutia ei a avut o pauza de doua milenii, care coincide cu crestinismul.

2. Alexandru si familia sa

Mama lui Alexandru, Olimpia, nu era de origine macedoneana ci era grecoaica din Epir. Pe atunci Epirul era situat aproximativ in aceeasi arie geografica ca si Albania de azi. De fapt sudul Albaniei mai are inca o majoritate greceasca si azi, fiind numit Epirul de Nord in prezent si este disputat de Grecia cu Albania.

Dupa istorici, ea a fost o femeie apriga, extrem de neconventionala, cu ambitii dinastice foarte puternice si cu interese oculte, crezand in "viata viitoare" si farmece. Sotzul ei, regele Filip al doilea, a luat-o in casatorie cand ea avea 20 de ani, iar el 28. Dar foarte curand, dupa conceperea lui Alexandru, el a inceput sa se sperie de propria lui sotie, pe care a surprins-o odata, dormind cu un sarpe mare in pat!

Probabil ca nu a fost singurul barbat care sa se sperie de o asemenea femeie care doarme cu serpi in pat! Numai ca el avea motive de spaima diferite de cele pe care le-ar fi avut un barbat aflat intr-o situatie similara in zilele noastre.

"Oare nu cumva ea este si preferata lui Zeus?"- s-a intrebat el. "Nu cumva sunt rivalul unui zeu, la mana ei?" Deoarece toata lumea stia ca Zeus, cand l-a rapit pe baiatul Ganymede si l-a facut iubitul si paharnicul sau personal in Olimp, s-a transformat intr-un vultur, ca sa poata sa il rapeasca, lui Filip ii era frica de eventualitatea ca sarpele nevestei ar fi tot...Zeus, intr-o versiune noua! De remarcat ca grecii nici nu concepeau ca zeii lor sa nu aiba nevoie de paharnici care sa le toarne vinul in cupe, intr-atat iubeau ei vinul! (Grecii, nu zeii lor, evident!). Intrebarea se cerea a fi lamurita, ceea ce l-a facut pe Filip sa nu piarda nici o zi fara sa-l afle. Astfel ca el a mers in graba mare la Oracolul din Delfi, ca sa intrebe oracolul despre natura nevestei sale. Oare care barbat nu ar fi procedat la fel daca si-ar fi gasit nevasta dormind cu un sarpe in pat, in absenta lui? (glumesc).

3. Oracolul din Delfi

Atmosfera prezenta si azi la Delphi este de mister. Oracolul i-a prezis lui Filip ca ochiul cu care s-a uitat prin gaura cheii ca sa-si vada pe ascuns nevasta ii va fi scos in viitor. Ceea ce s-a si intamplat in cursul unei lupte! Care o fi oare morala? Ca nimeni sa nu-si mai spioneze nevasta, cred eu. In definitiv tot o femeie transmitea raspunsurile oracolului.

In rest, oracolul a fost destul de confuz. Din acest motiv sau din altele, Filip nu s-a mai apropiat de sotia sa si relatiile lor s-au racit repede.

De altfel el avea obiceiul ca la fiecare betie pe care o tragea cu nobilii macedoneni sa isi mai aleaga cate o noua "nevasta" sau cate un iubit. Ceea ce pare a-i fi fost fatal mai tarziu, cum vom vedea. Dar oracolul nu a raspuns clar la intrebarea lui daca Alexandru este fiul lui sau fiul lui Zeus, cum banuia el! Cred ca oracolul isi pazea propria piele in aceasta privinta.

Putem sa ne imaginam ca in acest context de credinte, ideea de mai tarziu ca o femeie pamanteana a avut relatii sexuale cu un zeu (suprem, evident) nu a mai parut exotica sau ridicola. Terenul pentru "fiul lui dumnezeu", care urma sa vina, era deja pregatit de greci!

4. Natura "pamanteasca" a lui Alexandru

Cand a implinit 13 ani, Alexandru a asistat la trierea cailor buni de catre tatal sau si curtea macedoneana, in vederea cumpararii lor. Cu aceasta ocazie, cand tatal sau a refuzat sa cumpere un cal naravas, motivand ca e prea salbatic, Alexandru a intervenit, spunand: "Ce cal pierd (ei, suita lui Filip)! Si numai pentru ca ei nu stiu sa se poarte cu un cal"!

El observase ca acel cal considerat ca fiind prea naravas se speria de umbra lui, asa ca l-a intors cu capul spre soare si apoi l-a incalecat fara frica. Aceasta este istoria calului numit Bucefal: Alexandru a stiut cum sa-l incalece si cum sa-l conduca, ceea ce i-a impresionat pe toti curtenii. Filip a cumparat pentru Alexandru calul Bucefal pentru suma de 13 talanti.

Acest cal a intrat si el in istorie impreuna cu stapanul sau vestit Alexandru, care i-a fost stapan absolut de atunci incolo.

"Macedonia este un regat prea mic pentru tine", i-ar fi spus tatal sau lui Alexandru, impresionat de performantza fiului, dupa ce l-a vazut reaparand pe cal fara sa fi patzit nimic

Confom istoricilor, Alexandru era un baiat deosebit, avand o frumusetze feminina. Exact opusul tatalui sau Filip, care era un barbat de tip "alfa-male" cum spun azi americanii. Filip era o bruta care bea de stingea si era dur cu toti cei din jurul sau. Alexandru avea trasaturi delicate; toate reprezentarile lui ramase pana la noi confirma acest lucru!

Cand parintii lui Alexandru au aflat si faptul ca in relatia lui cu iubitul sau Hefestion acesta avea rolul pasiv, ei s-au speriat de-a binelea. Nu pentru ca relatiile homoetotice ale lui Alexandru cu baietii sau barbatii erau interzise, din contra! Numai ca erau speriati ca Alexandru va ramane toata viata homosexual pasiv! "A fem-homosexual", spun istoricii americani astazi. In greceste existau mai multe cuvinte cu acest sens. Ceea ce nu era potrivit pentru un rege, cum se credea pe atunci. Daca ar fi fost un simplu cetatean, ar fi fost altceva. Dar ca rege, nu!

"De ce ti-e frica nu scapi" se spune. Alexandru s-a simtit bine toata viata numai cu Hefestion, si numai in acest rol.

Ce se intampla azi cand tatal unui baiat afla despre fiul sau ca este homosexual pasiv? Cum cunosc mai multe cazuri, voi spune exact: ii angajeaza baiatului femei care sa il "invetze" cum sa "procedeze". Nu putem vorbi direct despre "acest lucru" pentru ca noi nu traim intr-o cultura permisiva, cum au fost culturile din antichitate greco-romane, ci in cea derivata din sexofobia abrahamica. Ceea ce au facut si parintii lui Alexandru, la alt nivel (regal, evident): i-au adus pe tava fete ale nobililor macedoneni, dar si hetaire (prostituate), adica specialiste in sex! Evident cu aceeasi lipsa de succes ca si in cazurile contemporane cu noi!
Baiatul Alexandru le dadea cu flit si se descotorosea in graba de ele.

5. Tutorii si profesorii lui Alexandru

Probabil ca acest aspect este unul din cele mai importante in viata lui Alexandru.
La inceput, Filip i-a angajat tutori dintre profesorii macedoneni. Dar Alexandru era deasupra lor la multe, astfel ca Filip a decis sa ia o masura drastica: sa-i angajeze pe cel mai vestit filosof al vremii sale ca profesor. Este vorba despre Aristotel!

Aristotel preda lectiile intr-o pestera spectaculoasa din fosta posesiune a regelui Midas, care se poate vizita si azi.

"Tatal meu mi-a dat viata, pe cand Aristotel m-a invatat cum sa o traiesc bine", spunea Alexandru pe atunci.
(Rolul mamei in treaba respectiva era diminuat de societatile grecesti!).

Aristotel era tot ce putea epoca respectiva sa dea din punctul de vedere al educatiei de varf, unui baiat, fiu de rege.

El preda pe atunci, in afara de arta de a trai, etica, medicina, botanica, matematica, poezie, retorica etc, la nivelul maxim al cunostintelor de atrunci.

In plus, si el ca si Platon si Socrate, era specialist in "arta iubirii", care cum stim se referea pe atunci numai la sexual masculin.

Nu se nascuse inca Plutarh, care sa observe pe buna dreptate ca si femeile pot fi iubite!

6 . Distrugerea Batalionului Sacru

Cand Alexandru a implinit 16 ani, el era deja pornit pe fapte mari. Atat Filip cat si fiul sau erau decisi sa cucereasca cele doua cetati grecesti care pe atunci reprezentau singurele puteri militare din Grecia, Theba si Atena. Scopul lor declarat era de a cuceri imperiul persan, dar pentru asta hegemonia macedoneana in Grecia era strict necesara.

Cu acest prilej, in lupte, Filip face praf armata ateniana, care se preda in mare parte, iar Alexandru face praf armata tebana, din care Batalionul Sacru, desi invins, nu se preda, iar toti acei tineri sunt fie ucisi in lupte (254 dintre ei), fie raniti si incapacitati (restul de 46, pana la 300). Cum cadavrele celor 254 de componenti ai batalionului Sacru zac si acum sub Leul de Piatra de langa Theba, mormantul lor a devenit de peste 23 de secole un obiectiv de pelerinaj (in antichitate) sau turistic (azi). Trebuie sa nu uitam ca varsta lor era foarte apropiata de varsta lui Alexandru (acestia fiind, jumatate din ei la varsta efebiei, de 16-18 ani, cei iubiti (eromenos) iar cealalta jumatate intre 20 si 30 de ani, cei care erau iubitorii - erastes). Toti mortii in razboaie erau adolescenti sau foarte tineri, din pacate. Dar ei mureau cu convingerea ca devin eroi daca mor fara sa le fie frica de moarte.

Se parea ca o intelegere dorita a aparut intre tata si fiu. Nimic mai gresit sa credem!

7. Uciderea lui Filip

Nu putea exista nici o intelegere intre Alexandru si tatal sau, din motive sentimental erotice.

Filip s-a indragostit in mod convenabil de o nobila macedoneanca, dar si de un baiat numit Pausanias, in acelasi timp.

Vorba cuiva: "ce are una cu alta?"

Filip se cearta cu Olimpia si o ia in casatorie pe noua sa achizitie, Cleopatra, care avea 20 de ani, cand Filip ajunsese aproape la 50.

Pe scurt: iubitul lui Filip, Pausanias, se infurie ca Filip il tradeaza cu alt baiat si il ucide pe rege. El este ucis in graba de colegii lui Alexandru la scoala lui Aristotel. De colegii lui de clasa, care evident ca erau prietenii credinciosi ai lui Alexandru! Nici azi nu se stie daca nu cumva Olympia si Alexandru au avut un rol in aceste ucideri.

Unii istorici sunt convinsi ca da. Restul este istorie aproape cunoscuta.

Epilog

Cand Alexandru a ajuns sa cucereasca Egiptul, el a ajuns in acelasi timp si in fatza unui oracol egiptean, pentru care a avut doar doua intrebari:

Prima, daca va fi el cuceritorul lumii. Raspunsul a fost evident "da".

A doua intrebare a fost: "mai este in viata vreun ucigas al tatalui sau Filip?"

Raspunsul a fost, evident, nu.

Se pare ca Alexandru avea o musca uriasa pe caciula. Ceea ce i-a facut pe multi istorici antici si moderni sa-l banuiasca si mai tare ca el a fost implicat in moartea tatalui sau!

No comments:

Post a Comment

Search This Blog