Saturday, March 20, 2010

homosexuali celebri: 1. Introducere . Harmodius si Aristogiton si inventarea democratiei

homosexuali celebri: 1. Introducere . Harmodius si Aristogiton si inventarea democratiei., de Anton CONSTANTINESCU

(Material propus pentru publicare la data de: 3-01-2010)


Peisajul monocolor heterosexual de azi al societatilor occidentale contemporane ascunde cateva lucruri remarcabile.

Nu intotdeauna heterosexualitatea a fost norma sociala dominanta. Bineinteles ca prevad reactia imediata a unora: "pai atunci cum s-a inmultit lumea? Nu prin relatii heterosexuale?"

Bineinteles ca da! Evolutia speciilor a furnizat o minunata co-evolutie a celor doua sexe!

Stim cu totii azi ca potrivirea perfecta dintre cele doua sexe este rodul unei selectii naturale specifice. Ceea ce numim "barbatul mediu" este creatia colectriva a femeilor, in timp ce "femeia medie" este rezultatul selectiilor succesive pe care le-au facut barbatii de-a lungul timpului. Nu putem decat sa admiram aceasta minunata potrivire intre fizicul masculin si cel feminin, si in mod evident putem fi siguri ca aceasta potrivire nu este rezultatul unui miracol ceresc. Sa ne gandim mai intai la faptul ca desi la organismele inferioare numarul sexelor a atins chiar cifra de 8 (opt!), totusi cifra optima de doua sexe s-a generalizat chiar foarte devreme in evolutia biologica, lucrurile evoluand constant pe aceasta directie.

Faptul ca specia umana are viata sexuala cea mai complexa din regnul animal se datoreaza selectiilor care au avut loc intre ambele sexe. Chiar si faptul ca de-a lungul istoriei naturale specia umana a evoluat in sensul maririi indefinite a perioadei sexualitatii active, ca si evolutia spre proportia volumetrica cea mai mare a organelor genitale la om, comparativ cu alte mamifere, nu sunt deloc intamplatoare.

Daca procesul de evolutie naturala s-ar fi oprit la inmultirea indivizilor umani, orice discutie s-ar termina aici.

Heterosexualitate. Punct!

Numai ca lucrurile nu stau deloc asa. Specia umana nu a evoluat exclusiv pe cale sexuala ci si pe cale sociala. Iar evolutia sociala a avut, evident, cu totul alte legi. Au supravietuit, ca in orice proces darwinian, societatile cele mai bine adaptate, in genere. Si, cateodata intamplarea, ca in evolutia biologica, a avut si ea un rol apreciabil.

1. Societatea spartana

De-a lungul timpului numarul de experimente pe care le-au facut societatile umane pentru a supravietui in conditii cat mai bune a fost foarte mare! Este semnificativ faptul ca printre primele experimente sociale efectuate, cunoscute in istorie, cea spartana are o stralucire deosebita prin faptul ca a avut la timpul sau un succes enorm, neegalat de alte societati. O societate infima numeric, uneori redusa la 300 de luptatori, ca la Termopile, a reusit sa invinga cea mai impunatoare fortza a antichitatii: Imperiul Persan. Azi toata lumea celebreaza aceasta victorie ca fiind victoria societatii occidentale asupra despotismului oriental! In realitate cu greu putem vorbi despre societatea greaca ca fiind "occidentala", iar despotismul spartan a fost cu siguranta si mai adanc decat cel persan. Dar ne-am obisnuit sa trecem cu vederea aceste amanunte!
Sa trecem direct la esential: societatea spartana a fost pederastica prin natura ei. De altfel oricine ar fi atentat la caracterul pederastic al societatii spartane ar fi fost calificat ca fiind "dusman al poporului", de unde a venit de fapt aceasta sintagma.

Ce insemna pederastia?

2. Pederastia greceasca si sensul ei.

Cuvantul pederastie vine de la cuvintele paid si erastes. Paid insemnand baiat, iar erastes insemnand iubitor.
Aproape toti istoricii converg spre concluzia ca pederastia antica a avut originea in rolul razboinic, de atac si aparare al societatilor antice pe care l-au avut baietii tineri din aceste societati. Bineinteles ca acest rol trebuia sa fie asumat de cei mai capabili si bine pregatiti fizic luptatori. Cum varful activitatii fizice si sexuale la barbati se situeaza in plina tineretze, si cum varsta medie a barbatilor din antichitate nu depasea 25 de ani, este evident ca varsta de 18 ani, a efebiei (varsta recrutarii in armata), era considerata de varf. In mod deloc paradoxal, nedicina de azi afirma acelasi lucru: ca "peakul" sexual masculin are loc la varsta de 18 ani.
Dar pregatirea militara presupunea cheltuieli mari, pe care statul singur nu le putea face. Cei care aveau rolul de Erastes (iubitori) erau obligati de societate sa cumpere pentru baietii iubiti de ei toata armura militara si sa efectueze in mod individual pregatirea fizica a acestora.

In insula Creta s-a nascut obiceiul ca baietii sa fie "rapiti" de acasa de adulti relativ tineri, care aveau menirea sa-i introduca in cunoasterea militariei si a placerilor sexuale. Asa zisii rapitori lucrau mana in mana cu parintii baietilor si erau judecati dupa marturia acelor baieti. Violul lor se pedepsea cu moartea. Pe de alta parte, baietii care nu erau "rapiti" erau de-a dreptul disperati, pentru ca in codul lor de valori acest lucru insemna ca nu au fost gasiti a fi vrednici de a fi rapiti!

In Atena legislatia institutiei pederastiei a fost stabilita de la inceput de Solon, care a stabilit in detaliu ca numai oamenii liberi au dreptul sa stabileasca legaturi erotice cu baietii nascuti liberi. Bineinteles ca sclavii nu aveau aceste drepturi, dar puteau avea rolul de profesori, pedagogi sau pedotribi ai baietilor liberi. Evident ca la baietii nascuti sclavi aveau acces atat oamenii liberi cat si unii sclavi. Legaturile erotice homofile aveau de multe ori o tarie extraordinara!

3. Harmodius, Aristogiton si nasterea democratiei

In acest context, in Atena antica au avut loc in anii unele incidente care au fost sarbatorite in lumea greaca timp de circa un mileniu ca fiind determinante ale aparitiei democratiei ateniene.
In esenta lucrurile nu au fost complicate: Hippias si Hiparchos, fiii tiranului Peisistrate, au fost implicati in incercarea de a-l cuceri pe tanarul de 15 ani Aristogiton, care ii jurase dragoste prietenului sau de 35 de ani Harmodius. Desi ambii iubiti au fost ucisi, ulterior atenienii au inlaturat tirania folosind pretextul uciderii lor. Intreaga poveste s-a sfarsit prin instaurarea democratiei in Atena, iar grecii au sculptat in toate cetatile lor statui comemorative pentru tiranicizi.

Evident ca nu se poate spune, prin optica zilelor de azi, ca acesti doi iubiti au inventat democratia. Si totusi aceasta a fost interpretarea anticilor!

Situatia este oarecum similara cu incidentul istoric din Anglia care a avut ca urmari scrierea acelui document cunoscut azi ca Magna Carta. Atunci, o serie de evenimente putin probabile si incalcite a avut ca efect una din cele mai mari cuceriri istorice pe calea democratiei in lume!

4. Probleme etice

Printr-un sir de evenimente nu prea greu de prevazut, pederastia nu este azi una din orientarile sexuale pe deplin acceptate pe plan social in lume. Desi ma abtin sa fac judecati morale, totusi voi aminti modul in care pederastia adecazut in ochii contemporanilor nostri.
In mod surprinzator tocmai procesul lui Oscar Wilde a pecetluit soarta ei pentru moment. In acest proces, Oscar Wilde a mentionat homosexualitatea ca fiind "iubirea care nu-si poate spune numele", definind insa pederastia in acesti termeni!

A spus-o clar la proces si spusele sale au fost preliuate de cineasti in filmul cu acelasi nume: iubirea unui barbat pentru un tanar.

In conditiile in care atat guvernul american cat si Hitler si Stalin au participat la distrugerea fotografiilor istorice de adolescenti goi ale "Baronului Gloeden" din Sicilia, nici nu se mai putea problema rediscutarii pederastiei. Azi multi o asimileaza cu "child-abuse", desi exista discutii pasionate in contradictoriu in lumea psihiatrilor.

Care este totusi problema?

Anticii erau constienti ca exista o zona gri care este greu de analizat in activitatea umana. Evident ca un viol este un viol. Dar nu exista dovada ca toti cei care au trait in societatile antice au suferit de pe urma pederastiei. Din contra, Platon, Socrate, Aristotel , Pitagora, Anahimandru, Diogene Laertios, Protagoras, Phaedru, Phedon, etc etc etc par oameni care au functionat perfect. A impune valorile societatii de acum asupra unor realitati antice, cred ca ar fi o dovada de prostie. La fel cum cred ca desi viitorul va fi foarte intolerant fatza de impunerea valorilor false religioase in lumea noastra, de catre societatile contemporane, este putin probabil ca ei vor analiza societatea contemporana omeneasca sub lozinca "Abuzul religios in secolele al 20-lea si al 21-lea", pentru ca realitatea de azi este cu mult mai complexa.
Viitorul va lamuri aceasta problema. Deocamdata am facut o prezentare generala a opticii prin care era privita sexualitatea acum doua-trei milenii in lumea din afara iudaismului si sunt bucuros ca am reusit sa trec cu bine printre Scilla si Charibda gandirii contemporane, pentru ca urmatorii homosexuali despre care voi vorbi provin chiar din aceasta realitate pederastica.

No comments:

Post a Comment

Search This Blog